Notatka techniczna – dla autorów

- autor: Oszołom Jeden

Witanko!

Parę kwestii technicznych związanych z pisaniem tutaj.

Wprowadzenie

WordPress.com to darmowy serwer. Blog opiera się na silniku wordpressa, ale w wersji darmowej są pewne ograniczenia. Na przykład nie  można używać pluginów, ani własnych szablonów. Można wybrać szablon z dostępnej puli. Jeśli komuś się chce może sobie poprzeglądać. Wybrałem ten szablon, bo jako jedyny ma pola na dole i po prawej stronie. Nie jest to ideał, ale jeden z lepszych. Często stosowany jest też szablon Andrew9.

Możliwości rozbudowy

Zarządzenie WordPressem jest dość proste. Ma budowę modułową. Jak widzicie łatwo było na przykład dodać moduły z rss z WiP, UPR, Gwiazdowskiego i Lubczasopisma salon24. Mamy też ciekawą opcję subskrypcji przez email – jeśli ktoś się tam zapisze, to dostaje emailem notatki zaraz po ich opublikowaniu.  Nawet w tej darmowej wersji jest trochę modułów do wyboru. Moduły można umieszczać po prawej stronie menu i na dole pod tekstami w 4 kolumnach  – wszelkie sugestie i pomysły mile widziane. Mamy też wbudowany system ankiet, które można tworzyć i umieszczać w tekście i najprawdopodobniej także jako moduł.

To co widać na górze w głównym menu to stałe strony.  Stworzyłem kilka na wzór, ale to można łatwo przebudować. Można na przykład w przyszłości zrobić strony, które będą grupowały artykuły związane z jakimś zagadnieniem, ale trzeba przemyśleć strukturę. Zarządzanie stronami jest dość łatwe. Możliwa jest rozbudowa stron statycznych w hierarchię drzewka (podstrony i podstrony podstron).  Tu także wszelkie pomysły są mile widziane.

Myślałem też o zrobieniu stałych stron wyjaśniających o co nam właściwie chodzi i linkujących materiały – np. Friedman na youtube itp., żeby ktoś kto tu wejdzie przypadkiem i nie jest w temacie mógł się zorientować.

Mamy też do dyspozycji banner na górze. Zrobiłem taki jaki jest teraz na szybko – literki na tle widoczku z gór, ale to można zmienić. Byćmoże działałby animowany gif, ale nie próbowałem.

Redagowanie tekstów

Podczas pisania proszę wyposażać artykuły w odpowiednie słowa kluczowe i dodawać do kategorii. Można tworzyć też swoje kategorie.  Jeden artykuł można przydzielić do kilku kategorii. Zrobiłem na przykład kategorię „Materiały video”. Tam trzeba dodawać wszystko co zawiera filmy. Jeśli ktoś kliknie kategorię, to zobaczy wszystkie posty z filmami.

Proszę używać w notkach opcji „Użyj znacznika więcej”:

Jak ktoś otwiera stronę główną, to tam pojawiają się najnowsze wpisy. Przy czym pojawia się tam tylko to co jest przed znacznikiem „Więcej”, a cały tekst można przeczytać dopiero po kliknięciu w tytuł albo w „read more” (niestety nie mam wpływu na spolszczenie „read more”- jakieś niedopracowanie szablonu). Jeśli znacznik nie będzie użyty, to na stronie głównej pojawi się cały tekst. A jeśli będzie spory, to zajmie większość strony. Najlepiej dać tam 1-2 pierwsze akapity, które mają zachęcić do czytania całości.

W każdej notce ważny jest dobry, przyciągający tytuł. Bardziej w innych miejscach niż tutaj. Zazwyczaj kontrowersyjne tytuły przyciągają sporo ludzi. Ale proszę nie przesadzać i nie pisać bluzgów w tytułach.

Proszę też oczywiście sprawdzać błędy ortograficzne przed publikacją. Jeśli w jakimś moim tekście prześlizgnie się jakiś błąd, to proszę o informację. Często piszę szybko i poza korektorem wbudowanym w Firefoxa nie używam innego.

Gravatary, avatary itp.

Koło ikonki xsiora i mojej znajdują się kolorowe gravatary. Żeby zamienić swoją „losową ikonkę” na własną trzeba wejść w ustawienia i dodać swój gravatar. Będzie on przypisany na stałe do emaila i będzie się pojawiał także na innych blogach opartych o silnik WordPressa podczas komentowania na nich.

Promocja

Na razie mamy mało wejść – widać po liczniku, że jeszcze nie dobiliśmy do tysiąca. Osoby które mają uprawnienia admina mogą podejrzeć w statystykach skąd ludzie wchodzą. Z czasem coraz więcej ludzi będzie przychodzić specjalnie do nas, ale na razie musimy powalczyć o czytelników. Ja swoje teksty wklejem na swoim  blogu na salonie24, pisząc, że tekst pochodzi stąd.  Zrobiłem też banner który sobie tam powiesiłem po prawej. Gdy wzbogacimy się w więcej treści to będzie można pomyśleć o wymianie linków z innymi serwisami. Na razie musimy to rozkręcić sami, bo mając mało wejść jesteśmy słabym partnerem do wymiany linków.  Generalnie chciałbym, żeby docelowo, to inni „zabijali się” o możliwość cytowania nas, zamiast prosić się.

Dobrze jest dawać linki do naszych artykułów  na różnych stronach ale bez spamowania, bo to źle wygląda. Ale jeśli na przykład komentujemy coś i mamy jakąś naszą notkę na ten temat, to można ją podlinkować.

Z czasem pewnie będą też wchodzić do nas ludzie ze społeczności WordPressa, którzy piszą tutaj inne blogi. Pewnie niektóre nasze teksty będą wyróżniane. Ale, żeby tak się stało trzeba sporo pisać i wyrobić sobie „markę”.  Kilka lat temu prowadziłem blog na Onecie. Żeby się przebić zajęło parę miesięcy. Tu mamy o tyle łatwiej, że blog jest pisany przez wielu autorów, co zapewni większą częstotliwość publikacji tekstów.

Na razie tyle. Jak mi się coś jeszcze przypomni to dopiszę.

5 Komentarzy to “Notatka techniczna – dla autorów”

  1. inna sprawa, że można w końcu poprowadzić jakieś lobby dla WordPressa i wygryźć ten żałosny monolit Salonu24

    tutaj dałem notkę o tym:
    http://slaughterhouse-5.salon24.pl/166218,01-blogowanie-rownolegle-salon24-a-wordpress

    problem polega na tym, że do prowadzenia bloga na WP trzeba się trochę znać na „internecie” (według mnie – w stopniu minimalnym); jest to propozycja przeznaczona dla oósb raczej z większym iQ.

    • WordPress.com pozwala na wspólne bloggowanie. Dla salonu24.pl konkurencja to nie będzie, bo w wersji darmowej jest limit do 35 użytkowników. Chyba, że ktoś chce się zająć tym profesjonalnie, to można dokupić pakiety rozszerzające liczbę userów, pozwalające na użycie własnych pluginów (niektórych mi tu naprawdę brak, jak choćby plugin do pisania w kilku językach, plugin do wstawiania feedów RSS, All in One Seo Pack, czy plugin do wstawiania Rss do galerii. Szkoda też że nie ma czatu/shoutboxa i nie można używać skryptów. No ale wordpress musi na czymś zarabiać.

      Zdecydowałem się na bloggowanie równoległe po awarii mojego konta na salon24.pl tydzień przed końcem 1 tury (i jakąś minutę po napisaniu postu, że nie chcę bannera kandydata u siebie). Wprawdzie założyłem tam drugie, jednak jak dotąd pierwotne nie zostało naprawione. Ostatnio dostałem email od administracji, że pracują nad tym. Spodziewam się naprawy oszoloma1 w przyszłym tygodniu.

      Salon24.pl prowadził niezłą politykę i wykreował się na „niezależny”. Nawet lewica tam pisze (Krytyka Polityczna, Olejniczak) i uwiarygadnia tą pozorną niezależność. Ale po tym jakie materiały lądują na stronie głównej niezależność tą można łatwo odczytać. Dla mnie jest jasne, że wrzucając tekst na s24 piszę do gniazda pisowców.

      Anyway biorąc pod uwagę pozycję salonu24.pl i pieniądze jakie posiada ciężko by było stworzyć coś, co by im zagroziło. Powstają jakieś serwisy i zaraz padają. Dlatego wolę tutaj mimo ograniczeń. Przynajmniej nic nie zniknie.

      • Kiedyś modne było coś takiego co się nazywało „Webring” to był taki banner który łączył różne strony o podobnej tematyce. Na przykład webring RPG łączył strony o tematyce RPG. Na każdej ze stron webringu był banner z odsyłaczami do podobnych stron na taki temat.

        Tak sie zastanawiam, czy zamiast tworzyć jakiś super-kombajn który byłby konkurencją dla dominacji s24, nie lepiej stworzyć czegoś na kształt publicystycznego politycznego webringu.

      • ale mi chodzi generalnie, zeby ludzie przeniesli się na WordPress. Mlodsze pokolenie jest chyba bardziej pozytywnie do tego nastawione… starsze – konserwatyzm S24.


        WordPress.com pozwala na wspólne bloggowanie. Dla salonu24.pl konkurencja to nie będzie, bo w wersji darmowej jest limit do 35 użytkowników. ”

        ty piszerz tutaj o 1 stronie (1 blogu). Ale mozna przeciez wiele blogów stworzyc, o roznych profilach ideologicznych.

        Zdecydowałem się na bloggowanie równoległe po awarii mojego konta na salon24.pl tydzień przed końcem 1 tury (i jakąś minutę po napisaniu postu, że nie chcę bannera kandydata u siebie). Wprawdzie założyłem tam drugie, jednak jak dotąd pierwotne nie zostało naprawione. Ostatnio dostałem email od administracji, że pracują nad tym. Spodziewam się naprawy oszoloma1 w przyszłym tygodniu.

        blogowanie równoległe jest OK – byleby ie tracić kupe czasu na kwestie techniczne, ale po prostu pisać. ja w sumie mam już bloga ułożonego na wordpress i nie będę tutaj już zmieniał.

        Salon24.pl prowadził niezłą politykę i wykreował się na „niezależny”. Nawet lewica tam pisze (Krytyka Polityczna, Olejniczak) i uwiarygadnia tą pozorną niezależność. Ale po tym jakie materiały lądują na stronie głównej niezależność tą można łatwo odczytać. Dla mnie jest jasne, że wrzucając tekst na s24 piszę do gniazda pisowców.

        że gniazdo pisowców, to jasne

        ale nie ma się co przejmować z tym SG.
        ja nawet nie patrzę się kiedy jestem na SG (bo prawie nigdy), a kiedy nie. Po prostu – ludzie mają mózg. Jeżeli ktoś będzie fajnie pisał, to sami do niego przyjdą.
        Palikot, czy też JKM, czy też wielu innych boggerów – oni nie mają czegoś takiego jak „SG”.

        zresztą już od dawna olewam tamto SG (chyba z tydzien temu bylem na tej stronie). Mozna sie dobrze przebic bez tego.

        Anyway biorąc pod uwagę pozycję salonu24.pl i pieniądze jakie posiada ciężko by było stworzyć coś, co by im zagroziło. Powstają jakieś serwisy i zaraz padają. Dlatego wolę tutaj mimo ograniczeń. Przynajmniej nic nie zniknie.

        mam trochę inne podejście do tego.
        liczy się rozwój osobowosci.
        jeżeli będziesz miał rozwiniętą osobowość, faktycznie istniejącą, to wystarczą spokojnie takie narzędzia jak Facebook, czy też Wordpres (oraz S24 do wklejania notek).
        osobowość – rozwinięta egzystencja – ma pierwszenstwo przed nawet najbardziej wymyslnym portalem. Ot, egzystencjalizm ;O

  2. Do WordPressa jako silnika to ja już dawno jestem przekonany. Kilka stron zrobionych przeze mnie na nim bazuje. Przykładowo http://innaliga.pl chodzi na wordpressie i skórce Ghandi, tylko nie miałem tam czasu zrobić grafiki.

    „Ale mozna przeciez wiele blogów stworzyc, o roznych profilach ideologicznych.”
    No można, ale wolałbym, żeby ktoś czytał to, co napiszę. Pisanie dla samego pisania?

    „Palikot, czy też JKM, czy też wielu innych boggerów – oni nie mają czegoś takiego jak „SG””
    Ale to są rozpoznawalne „marki”. Nie można się do nich porównywać. Oni mogą pisać gdziekolwiek, a i tak będą czytani, bo przyciągają treścią. Szeregowy blogger nie znany z mediów nie ma takich możliwości. Przynajmniej na początku musi się jakoś wypromować i dać poznać. Pisząc gdzieś tam w swojej norce, choćby miał najgenialniejsze teksty, to będzie niezauważony. Kataryna też była początkowo promowana, a teraz byle bzdet napisze i ląduje na SG i ma 200 klakierów.

    Co do facebooka to musze to „rozkminić”

Skomentuj

