Jaki hosting wybrać dla WordPressa?

- autor: Oszołom Jeden

Dziś nietypowo, bo ani hoax, ani o polityce. Wpis opisuje proces decyzyjny, który przeszedłem przy wyborze hostingu i rejestratora domeny dla blogu opartego na WordPressie.

Wybór domeny to tylko jeden z klopotów, przed którymi staje przyszły administrator. Kolejny to wybór sensownego hostingu. Za sensowny uważam taki, który spełnia moje kryteria techniczne, a jednocześnie jest przystępny cenowo – nie lubię przepłacać i nie będę kupował czegoś w „salonie firmowym”, jeśli mam allegro, czy znam hurtownię oferującą to samo za 1/3 ceny. I tu jest kolejny problem, bo firm oferujących hosting są setki lub tysiące. A że gra idzie o różnice rzędu kilkunastu, czy kilkudziesięciu złotych, to nie ma sensu siedzieć kilku dni i wybierać najbardziej superowej z superowych ofert, bo zaoszczędzi się 10 zł, a straci wiele godzin.

Najpierw wrzuciłem zapytanie do Google „Jaki hosting wybrać”. Wywaliło mi jakieś nieaktualne, ale dobrze spozycjonowane rankingi sprzed 5 lat, a że w necie wszystko zmienia się z dnia na dzień, to te zestawienia nieistniejących już pakietów hostingowych można skoszować.

Założenia jakie przyjąłem dla poszukiwań (jak już wspomniałem serwer ma mieć przeznaczenie na blogi):

1) Firma musi istnieć już jakiś czas i mieć „znanych” klientów. To wyeliminuje „dziecinny hosting”, gdzie Stefek i Zenek podłączyli serwer do Neostrady i świadczą sobie usługi.

2) Serwer musi być wyposażony w mySQL, PHP, obsługiwać cgi i najlepiej mieć cpanel, który znam. Potrzebuję też dostęp do tablic DNS, żeby dopisać wildcard DNS.  I generalnie większość serwerów płatnych (a także bezpłatne) spełnia wymogi. Różnice są w ilościach baz danych – jedna, kilka, albo nieograniczona liczba. Ale tak naprawdę to potrzebuję jednej bazy danych, więc to bez znaczenia. A jak będą dwie to będzie można sobie robić backupy, czy testować coś nie wyłączając strony.

3) Transfer i miejsce na dysku. Tu przyjąłem, że im więcej tym lepiej,  ale na początek dużo nie potrzebuję. Dlatego na początek wezmę jakiś mały pakiet, a jeśli będzie potrzeba, to go zwiększę. Zrobiłem pobieżne obliczenia na podstawie innego blogu na WordPressie. Zakładając, że 3000 wejść to około 1,5 GB transferu miesięcznie, to 60000 wejść daje jakieś 30 GB miesięcznego transferu, czyli należy przyjąć, że 30 GB miesięcznie, albo 360GB rocznie  to absolutne minimum na początek. Ilość miejsca na serwerze priorytetem natomiast nie jest. Wpisy blogowe i zdjęcia w małych wymiarach nie zajmują.

4) Oprócz cen na założenie konta (często promocyjne) sprawdzałem też opłaty za przedłużenie. Oferty to często „pułapki”, w których cena początkowa jest niewielka, ale za przedłużenie płaci się już sporo. Zatem zrobiłem porównanie dla 3 lat – założenia konta + przedłużenie przez 2 lata. Ująłem też cenę rejestracji i przedłużenia domeny .pl.

5) Mały koszt początkowy – gdyby pomysł nie wypalił i obumarł, lepiej zainwestować mniej niż więcej.

Przystąpiłem do „przebadania” ofert kilku znanych  i mniej znanych firm hostingowych. Oto wyniki badań:

Nazwa.pl – Pakiet Active (transfer 5000 GB). Promocja dla klientów indywidualnych – 100 zł (ale za pół roku), a przedłużenia 300 zł. Zatem 3 lata Pakietu Active z promocji kosztować będą 0+150+300+300=850 zł. Domena jest za 0 zł, a przedłużenia za ..hmm brak danych więc liczę bez promocji po 100 zł, czyli  0+100+100= 200. Łączny koszt domeny i hostingu na 3 lata to 1050 zł +Vat = 1281 zł brutto

AZ.pl – Pakiet Personal Hosting (transfer 3000 GB). Promocja 1 rok za pół ceny – 89,50 + 2 x przedłużenie za 179 zł = 89,50+179+179 = 447. Domena – rejestracja 0+2×90 = 180. Razem na 3 lata w AZ.pl = 627 zł + Vat  = 764 zł

Home.pl – Pakiet Starter (transfer 1500 GB) i promocja 150 pierwszy rok  i 2 x 300 = 750 zł. Domena0+99+99 =198. Łącznie na 3 lata 948 +Vat = 1156 zł

Onet.pl  – brak pakietów spełniających kryteria (transfer 10 GB to maks – to chyba wystarcza, żeby zamieścić swoje cv ze zdjęciem i zdjęciem pieska?)

Blink.pl – Pakiet Optimum (transfer 400 GB) – 3 x 199 = 597 zł, domena 7,50 + 99 + 99 = 205,50. Łącznie na 3 lata802 zł + Vat = 979 zł.

Prohost.pl – Pakiet Starter Biznes (transfer 500 GB) – 3 x 100 zł = 300 zł, domena 20+80+80=180. Łącznie za 3 lata 480 zł + VAT = 585,60 zł

Klatka.pl  – Pakiet Specjal (transfer 360GB) 3 x 90 = 270 zł, domena 12,08+ 109,08+109,08 = 500,96. Tu dla odróżnienia cennik jest podany w cenach brutto. W wersji pakiet Exclusive (720GB transferu) trzeba doliczyć 150 zł, czyli 650 zł brutto

LH.pl – Pakiet Kiwi (transfer 500 GB) 75+150+150 = 375 zł, domena 1+brak danych – cennika odnowień więc zakładam, że 2 x 90 = 181. Łącznie 556, 678 brutto.

Nie chciało mi się więcej grzebać. Widzę tu lidera:

Z rozwiązań z „zapasem” i z 4-cyfrowym transferem zdecydowanie liderem zestawienia jest AZ.pl – 764 zł za 3 lata z transferem 3000 GB (a zakładam, że potrzeba około 360GB). Koszt początkowy to tylko 89,50.

Z rozwiązań „tanich hostingów”, ale spełniających moje kryteria bez zapasu prohost.pl, klatka.pl i lh.pl mają dość podobne oferty. Gdyby to przeliczyć na proponowany transfer to różnice byłyby nieznaczne. Zaznaczę też, że i klatka.pl i lh.pl mają mniejsze i tańsze pakiety, jeśli  ktoś nie ma takich wymagań jak moje. Pakiet Standard w Klatce to 180GB/rok za 40 zł brutto rocznie, co wystarczy na mało odwiedzany blog, czy stronę.  Pakiet Orange w LH.pl to natomiast 300 GB/ rok za 50 zł +VAT.

Dodatkowe argumenty:

AZ.pl

na minus: – nie odpisali mi na emaila. Trzeba pamiętać, że to „moloch” i nie można liczyć na to, że mały klient będzie obsługiwany tak jak duży, o co pretensji specjalnie nie mam, bo za 89 zł,  można kupić godzinę pracy informatyka, więc nie należy zakładać, że dział techniczny będzie spędzał długie godziny na pomocy technicznej i rozwiązywaniu problemów jakiejś małej witryny. Ale mnie to nie przeszkadza – sam sobie poradzę. Nie lubię też niejasnych systemów promocyjnych i przymusu wczytywania się w regulaminy.

na plus: dość znana firma, mam tam inny hosting i wszystko działa jak należy. Kiedyś po dodzwonieniu się rozwiązałem problem techniczny.

Klatka.pl

na plus: miałem tam kiedyś inny hosting. Dział techniczny robił więcej niż trzeba- zależy im na klientach. Dobry kontakt emailowy. Są uczciwi – cenniki podane są w kwotach brutto, brak gmatwających promocji i chowania wyższych cen za przedłużenia. Kiedyś gdy znajomej zmieniałem pakiet, bo założyła sklep i doszło do przeciążenia, to dopłatę obliczyli proporcjonalnie według miesięcy. I taka powinna być obsługa klienta.

na minus: Gdyby nastąpił „boom” to pakiet najlepszy – Exclusive daje 1440 GB/rok, ale kosztuje 290 rocznie czyli 870 + ceny domen, czyli staje się to już sporo droższe niż AZ.pl,  dając niecałą połowę ich transferu.

LH.pl

Tej firmy nie znam, ale na plus: podoba mi się ich nieprzeładowana strona i czytelny cennik. Sprawia dobre wrażenie. Obsługują kilka znanych witryn, więc to nie firma krzak.

Na minus: – W razie boomu droższe pakiety kosztują 240 zł/1000 GB, albo 400/2000 GB+vat.  Obsługa witryny Muzeum Powstania Warszawskiego rodzi podejrzenie, że właściciel ma konszachty z PiS 😉

OK. Dość zestawień. Wygląda na to, że poprzednio używane przeze mnie hostingi nadal są najlepszymi wyborami. Chyba wybiorę AZ.pl mimo, że nie podoba mi się to, że ukrywają wyższą cenę odnowień. Ale w przeliczeniu na transfer ta cena nie jest wysoka. Wybieram więc AZ nieco „na zapas”.

Firmom z najlepszymi dla mnie ofertami w nagrodę daję trzy linki pozycjonujące:

AZ.pl – Hosting

Klatka.pl – Hosting

LH.pl – Hosting

Jeśli ktoś będzie czytał ten artykuł na przykład za 5 lat, to niech sprawdzi aktualne oferty. Ten post został napisany 30.07.2010 i od tego czasu wszystko mogło się zmienić.

Jeśli ktoś ma dla mnie lepszy pomysł na hosting niż oferta AZ.pl to proszę podać w komentarzu.

28 Komentarzy to “Jaki hosting wybrać dla WordPressa?”

  1. piszesz, że az.pl to moloch i „w dupie mają” małego usera – ja mam inne odczucia … co prawda zawiodłem się troszkę na nich, bo moje wordpressy (6) zajechały im serwery i musiałem zmieniać hosting (teraz co prawda znów jestem u nich, ale planuję przesiadkę na coś większego ), ale ZAWSZE otrzymywałem odpowiedzi i porady techniczne. Zawsze. Na kontakt nie ma co narzekać. Co prawda ostatnio trochę się w tej kwestii pogorszyło, ale i tak jest nieźle.

  2. A the Camels widzialeś?

  3. to wszystko są żałosne oferty… jakie 30 GB transferu…chłopie.

    Napisałem ci w komentarzach o najlepszym hostingu na swiecie, firma istnieje od wielu wielu lat..

    transfer masz 7.5 TB (TERABAJT)

    http://www.servage.net

    zreszta opisalem w sprawe w komentarzu do art. „Wkrotce przenosiny blogu”

    • Spokojnie 7,5 TB to 7500 GB. Zatem AZ.pl daje 3000GB, czyli 3 TB, czyli mniej więcej połowę mniej.

      Ale zobacz ceny:

      AZ.pl za pierwszy rok 89 zł (179+VAT za wznowienia)
      Servage.net za pierwszy rok: 300 zł (25 zł/mieś)

      Kwestia jest zatem czy się przekroczy te 3TB, czy nie. Moim zdaniem nie ma szans w najśmielszych oczekiwaniach. A jeśli przekroczy, to serwis będzie już obsługiwać sztab osób utrzymywanych z reklam i przeniesienie nie będzie problemem. To nie ma być „muzodajnia”, czy miejsce na filmy, tylko blogownia. Żeby wygenerować ruch powyżej 3TB trzebaby mieć 6 mln wejść miesięcznie. Dla porównania JKM ma średnio miesięcznie 900000 wejść, zatem 3 TB obsłuży > 6 Korwinów.

      Fakt, że przy większych transferach >3TB servage wychodzi taniej. Ale w fazie startowej za 100 kupię w AZ niezły pakiet na rok, a w servage na 4 miesiące.

  4. aaaaa to miesięcznie 7,5 TB Wow. to cały moj komentarz do smieci.

    No dobra, ale to kosztuje w ch…

    • ale te 25 zł to sie zarobi na reklamach nie? (tak przynajmniej sie chwaliłeś 🙂
      anyway…na servage mozna dołączac nieograniczona liczbe domen i tworzyc z tego osobne witryny – to tak jakbys mial wlasny hosting i mozesz nawet komus wynajac troche miejsca jak chce strone zalozyc.. a ja widze ze ty masz co miesiac pomysl i zakladasz nowa strone 🙂 wiec moze ci sie przydac. poza tym mozna zebrac ludzi i sie zlozyc..

      Zaczekaj..ja znam ich. pogadam z nimi i zobacze co da sie zrobic.

      • Uwaga:

        https://www.servage.net/wiki/Reselling_or_sharing_account

        Please note it is not allowed to share or resell web hosting due to our TOS and AUP. Violation may result in account termination.

      • „ale te 25 zł to sie zarobi na reklamach nie? (tak przynajmniej sie chwaliłeś :)”

        Łaziłem po adtaily i patrzyłem po ile wystawiają boxy reklamowe w miejscach o podobnym ruchu.
        Nie chcę przesadzać z reklamą, bo to odstrasza. Żadnych mega bannerów, pop-upów i innych warstw reklamowych. Jakieś jedno miejsce przeznaczone na reklamę, dobrze wkomponowane. Bo generalnie to serwer już działa w wersji testowej.

        Tutaj się można rejestrować testowo i zakładać blog (ale nie pisać bo to pójdzie do kasacji):

        http://innaliga.pl

  5. 🙂 tak jesli sprzedajesz oficjalnie za kase i sie oglaszasz… ale nie ma zadnego limitu do tego jakie rodzaje stron mozna sobie zakladac (jako ty lub grupa) mozna zakladac tam wiele odddzielnych FTP z hasłem oddzielnym i sprecyzowac do jakiego folderu ma byc skierowane to konto ftp. itd. jest wiele opcji. takze mozna ograniczyc niktorym uzytkownikom dostep.

    „mozesz nawet wynajac komus miesjca”
    nie chodzilo mi o robienie biznesu z tego i zarabianie kasy tylko na podzieleniu sie z kims kto tez chce strone , ktos kogo znasz lub poznasz

  6. No to przy tym transferze to możemy założyc fotka.pl.

    A tak na serio. Dodatkową zaletą jest to, że serwer jest za granicą – chyba amerykański? Zatem nie wytną go tak łatwo jakby co. Wprawdzie spodziewam się, że służby i tak już dawno mają mój adres i nazwisko i wszystko co mam na skrzynce mailowej, ale ostrożność nie zawadzi. Największego pietra miałem bloggując w 2005 i 2007. Po PiSie który był wtedy u władzy, a o którym pisałem można się było spodziewać wszystkiego. Miałem wtedy spakowaną szczoteczkę do zębów i bieliznę, jakby nagle CBA, czy coś innego podjechało. Teraz piszę z przekonaniem, że i tak o mnie wiedzą, ale mają mnie w d… bo i tak nic nie mogę.

    A na dzien dzisiejszy to ja już deko podchmielony. Jim Beam nieźle wali w palnik.

  7. Co do wyboru hostingu nie będę się wypowiadał, ale chciałbym zauważyć, że nie powinno się robić backupu bazy danych wykorzystując do tego ten sam silnik bazodaniowy u tej samej firmy hostingującej. Lepiej już zapisać w cronie zrzut bazy danych do spakowanego pliku tekstowego i wysyłać do jakiejś chmury albo ostatecznie na maila. Jak padną dyski firmy hostingującej to z dużym prawdopodobieństwem obie bazy danych (ta „normalna” i backup) też zostaną stracone a ze zrzutu bazy idzie wszystko odzyskać bez większego problemu.
    To tak raczej w kwestii technicznej 🙂

  8. Dobre zestawienie. Przyznam że nie spodziewałem się że nazwa.pl jest taka droga na tle innych firm.

    • Właśnie odkryłem, że całe zestawienie jest do bani, bo WordPress mocno obciąża procesor przy dużym ruchu. Pewnego dnia miałem tu „peak” w postaci 30000 odsłon w jeden dzień. A każda odsłona to odczyt iluś tam plików i 30000 razy X operacji na bazie danych, co strasznie żre zasoby serwera.

      Doczytałem, że po takich akcjach provider może podziękować za współpracę i że lepszy jest VPS. Oglądam ofertę OVH.

      • pamietaj. nie ma czegos takiego jak unlimited bandwith i unlimited web space. Zwykle gdy firma pisze takie rzeczy okazuje sie ze limit jest duzo mniejszy (wedle ich widzimisie).

        „Web Hosting Hub’s „Unlimited” Policy is designed for the typical needs of a personal, micro, or small business. For example, it is not intended for computationally intensive software, large file repositories, as a backup system, as a free file download system, as a data warehouse, as a video archiving site, or other uses suitable for a dedicated server.”

        „ii. Unlimited Diskspace – Company will attempt to provide the disk space needed to power its customer’s websites as far as is commercially reasonable. There is no arbitrary limit on the amount of data stored on an account, however the delivery of capacity is determined by availability, commercial viability, and the affect on the shared platform as a whole. As a general guide, 75,000 files/inodes may be asked to reduce the size of their account. Accounts exceeding 10GB/75,000 inodes/files will be excluded from our backup system without notice.”

        Czyli 10 GB to ich limit…Jesli porównasz z servage oferuje 750 GB web space….

        „iii. Bandwidth Usage – Company will attempt to provide sufficient bandwidth for its customer’s sites as far as is commercially viable. Excessive bandwidth usage from national media traffic or DOS attacks may result in the account being disabled without warning. Company’s bandwidth is meant for delivering websites to end-users – high-bandwidth transfers between other servers is not permitted. The use of Webhosting Hub’s services solely for media streaming is not permitted.”

        High-bandwidth transfers…może być rozumiany tak jak sobie to uznają. Jak strona będzie zbyt popularna to wtedy….

        „2GB in size. — for mail” – unlimited? hmm

        http://www.webhostinghub.com/terms-of-service.html

        Nie ma nic za darmo. A jesli cos jest za pół darmo albo za $4.50 to znaczy ze slono bedzie kosztowac. Sa w takich przypadkach dwa wyjscia. Albo gdy przekroczy sie ich unlimited space dowala $100 kary wedlug ich ukrytej umowy…albo co gorsza zablokuja konto… 10GB to na web space bardzo duzo to fakt, ale nie mozna tego nazwac unlimited… prawda? a o bandwidth nawet nie pisza dokladnie… takich cwaniaków trzeba omijać szerokim łukiem.

  9. z powyższych zestawień znam jedynie AZ.PL oraz LH.PL. Około rok temu przeniosłem się właśnie z AZ.PL do LH.PL, bo AZ.PL miewał czasami awarię (nie wiem jak jest teraz). Kolega (też klient LH.PL) namówił mnie, by przenieść word pressa (kilkaset odwiedzin dziennie) do LH.PL i z czystym sumieniem polecam ten hosting. Zero awarii, zero problemów. Może mało opcji mają w panelu (autorskim), jednak mi w 100% starcza, nie lubie wodotrysków.

  10. LH.Pl roczny transfer 2TB za 200 zł…złodzieje

    • Troche mam już dość tego szukania hostingu. Czytalem o tym servage i dobre i złe opinie. Tam też jest ograniczenie dotyczące obciażenia procesora podane w jakichś jednostkach.

      Powiem Ci w czym kłopot. Ograniczenie miejsca na dysku i transferu problemem nie jest. Natomiast kłopot polega na tym, że przy dużej liczbie wejść przekracza się nie tyle transfer co limit obciążenia procesora. Przykładowo, gdy „Marsz Wyzwolenia Onanistów” trafił na stronę JKM, na Wykop i na Joemonster to jednego dnia było 29000 odwiedzin. W blogu na salonie24 też miałem sytuacje gdy jednego dnia weszło ponad 20k ludzi. A wtedy WordPress nagle robi jednocześnie wiele operacji na bazie danych na raz, co obciąża procesor. Gdzieś na forach WordPress MU przeczytałem, że przy >6000 wejść dziennie konto typu „shared” mija się z celem, bo dostawca jak zobaczy obciązenie procesora to albo każe przejść na serwer dedykowany, albo zablokuje konto. Tymczasem wczoraj Twój post o legalizacji trawki czytało około 5000 ludzi, a ogólnie wejść było ponad 6000.

      Serwer który chcę postawić będzie obsługiwał wiele blogów. I w przypadku gdy na wykopach, joemonsterach i innych znajdzie się kilka popularnych wykopów, to serwer po prostu „klęknie” od obciążenia procka, niezależnie od limitów transferu i każą przejść na dedykowany, czy VPS.

      Problem kolejny to to, że ani AZ.pl, ani servage nie mają w ofercie dedykowanych. Więc migracja w razie przeciążenia będzie się wiązać ze zmianą operatora i przerwą w działaniu.
      Jeśli chodzi o tanie serwery dedykowane to najlepsze oferty mają linuxpl.com i ovh.pl – odpowiednio 45 i 39 zł/miesiąc.

      • W takiej sytuacji dedykowany to jedyne rozwiązanie. Więc moze jednak warto dać więcej miejsca na reklamy. Mądrzejsi włączą sobie ad blocka, a reszta i tak jest przyzwyczajona. zarabiać jakoś trzeba bo to tyle kasy ładować za nic?

        Z drugiej strony nie sądziłem, że teksty wolnościowe mają aż taką popularność. Nigdy nie chciało mi sie patrzeć na statystyki aż tak bardzo… ale jeśli jest tak dobrze to dlaczego jest tak źle.

        Ale wydaje mi się że trochę panikujesz…przecież tutaj jesteśmy na darmowym serwerze…miałeś jakieś klopoty!? Skoro nie to nie ma co się bać.

        Ja bym zrobił tak… zdecydował się na shared , a dopiero później przesiadł się na dedykowany jesli będzie potrzeba. Nie warto szalec na początek. Wiekszosc stron jest na shared więc bez przesady i to nawet „spolecznosciowe”. wiele ludzi ma wlasne „facebooki”, instaluje silniki facebooka i zaprasza 15 tys osob i szaleja obciazajac jak leci. a serwer na shared. sam instalowalem cos takiego na shared, dziala od roku bez problemu.

        To tylko blogi. Prawie SAM tekst wiec rzeczywiscie bandwidth nie taki straszny. a jesli chodzi o obciazenie procesora to przepraszam do kurki wodnej bardzo ALE JEŚLI firma hostingowa oferuje nawet instalacje wordpressa z ich panelu sterowania to cie nie wywala.

        Hmm…moze najpierw trzeba obmyslic plan zarabiania, dopiero pozniej dostosowac hosting do wydatków 🙂

        PS: Jak chcesz to mozemy podzielic, ja zaplace za 6 miesiecy, a ty za drugie. 🙂

  11. Ja jestem od 5 lat w http://www.lh.pl i zgadzam się z artykułem – hosting godny polecenia!

  12. Ja osobiście mogę polecić hosting firmy Cal.pl, mają naprawdę konkurencyjną ofertę z świetnymi parametrami.

  13. Jeden z najlepszych to hosting o12 http://bazarek.net.pl/o12/ warto zobaczyć.

  14. Nie znam stabilniejszego serwera za mała kasę nić Hekko – jeśli ktoś chce to mam kody rabatowetóre jeszcze obniżają cenę dzielonego o 50 proc. Ładowanie się w darmowe usługi to totalny bezsens.

Skomentuj

